حسن محمود، وزیر امور خارجه از آژانس‌های سازمان ملل و دیگر شرکا خواسته است تا حدود 1.3 میلیون روهینگیایی را که در بنگلادش پناه گرفته‌اند به میانمار بازگردانند و گام‌هایی هماهنگ برای توسعه جامعه روهینگیا بردارند. وزیر امور خارجه این درخواست را در چهار دیدار جداگانه با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، نماینده ویژه دبیرکل در امور میانمار، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سران شش آژانس توسعه سازمان ملل متحد مطرح کرد.

حسن محمود، وزیر امور خارجه از آژانس‌های سازمان ملل و دیگر شرکا خواسته است تا حدود 1.3 میلیون روهینگیایی را که در بنگلادش پناه گرفته‌اند به میانمار بازگردانند و گام‌هایی هماهنگ برای توسعه جامعه روهینگیا بردارند. وزیر امور خارجه این درخواست را در چهار دیدار جداگانه با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، نماینده ویژه دبیرکل در امور میانمار، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سران شش آژانس توسعه سازمان ملل متحد مطرح کرد. وزیر امور خارجه به دنیس فرانسیس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در سال 2017 حدود یک میلیون روهینگیایی برای فرار از خشونت در میانمار به بنگلادش گریختند. مردم منطقه کاکس بازار و چیتاگونگ بنگلادش آنها را با دلسوزی پذیرفتند اما روهینگیایی ها از اردوگاه بیرون می آیند و در مکان های مختلف مشغول به کار می شوند. از سوی دیگر، اردوگاه های روهینگیا به پناهگاهی برای جنایات مختلف از جمله قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و تروریسم تبدیل شده است.

حسن محمود در دیدار با فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، نیز گفت که همراه با روهینگیایی ها، حدود 750 نفر از نیروهای پلیس و ارتش گارد مرزی میانمار در مقاطع مختلف از فوریه گذشته به بنگلادش گریخته اند که اکثر آنها به میانمار بازگردانده شده اند. علاوه بر این ، گلوله باران گروه های درگیر در نواحی مرزی میانمار هم گاها منجر به تلفات در بنگلادش می شود. جلوگیری از تکرار این موارد کاملا ضروری است. وزیر امور خارجه با جولی بیشاپ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور میانمار و وزیر امور خارجه سابق استرالیا هم دیدار کرد. وی گفت در حال حاضر وضعیت درگیری در میانمار پدیده جدیدی نیست ولی نباید اجازه داد که این امر بهانه ای برای عدم بازگشت روهینگیایی ایجاد کند. وی به وضعیت راخین و کاکس ( منطقه استقرار پناهندگان روهینگیایی )  اشاره کرد و از همه آژانس‌ها، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل متحد خواست تا برای حل بحران پناهجویان و بهبود جامعه روهینگیایی ها با یکدیگر همکاری کنند.

                                                                    ( روزنامه پرتهوم آلو ، شنبه  1 ژوئن 2024)

https://www.prothomalo.com/politics/we1lillz63

کد خبر 19775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =